2.1.7 Laadkuil

Een laadkuil is een efficiente los/laadvoorziening. Met een docklever zijn de verschillen in laadvloerhoogte op te lossen.

Een laadkuil bestaat uit de wanden van een afrit en een vlak gedeelte. Het vlakke deel moet voldoende lang zijn, zodat de vrachtwagen horizontale positie kan parkeren.Deze rijstrook wordt voorzien van een drainagekanaal.
Het hellingspercentage is maximaal 10%. Een hoger percentage kan problemen opleveren bij het uitrijden. Ook kan de truck en de oplegger op elkaar stoten.
De laad/losvloer bevindt zich op maaiveld-hoogte. Hierdoor kan het laden en lossen met een heftruck dan wel een pallettruck gebeuren. Een laadkuil maakt het mogelijk om snel en eenvoudig vrachtwagens te laden en te lossen. De benodigde ruimte voor een laadkuil is beperkt, wel is het belangrijk dat de aan- en afrijroute correct is gedimensioneerd.
Vrachtwagens verschillen qua laadvloerhoogte. Dit kan een probleem zijn in een laadkuil. Het is dan ook mogelijk om de laadkuil uit te rusten met een dockleveller.

Voordelen:
Grote los/laadcapaciteit
Kleine ruimtes

 

Nadelen:
Niet flexibel