16.5.1 Dockshelters en strips

Veel tocht komt binnen langs de docks van het gebouw. Zeker als de docks op het zuidwesten zijn gericht. Positionering van de docks aan de noordoost zijde biedt hierbij voordelen, de kans op tocht is dan geringer.  Tijdens vriesperiodes is het echter weer een nadeel.

 

Tocht ontstaat meestal bij de docks en de overheaddeuren. Als vrachtwagens staan aangedockt en de deuren zijn geopend, dan komt er veel tocht langs de vele kieren naar binnen; zowel via de deuren als via de levelers.
Belangrijk hierbij is een goede afdichting aan:
- de bovenzijde, bijvoorbeeld door middel van een verzwaard gordijn,
- de zijkanten; door toepassing van GabMaster-haken,
- de hoeken, door een goede afstemming van zijgordijn en het verzwaarde bovengordijn

- onderkant; door het toepassen van vulkussens .
Andere mogelijkheid is het inzetten van opblaasbare dockshelters, waardoor de ruimte tussen de deur en de vrachtwagen volledig afgesloten wordt, waardoor er geen tocht meer kan ontstaan. Tevens wordt de open ruimte onder de deur, bij de levelers, vaak voorzien van strips.

 

 

Voordelen:
-Voorkomen tocht
-Goede afscheiding, ook voor regeninslag
 
 
Nadelen:
-Kosten
-Beschadigingskans shelters
 
Investeringen:
€  2.000 tot € 3.000 per deur