8.12.9 Snelheidsbegrenzer

Snelheidsbrenzer is een effectief instrument om veiligheid te bevorderen en de schadelast te verlagen Het is mogelijk om individuele profielen in te sluiten. Door koppeling met acces control system onstaat een sluitende aanpak. Ook kan flexibel ingespeeld worden op risicovolle locaties.

Snelheid is een kritische factor bij het veilig werken met heftruck. Dit geldt ook voor trillingen en geluid. Ook blijkt snelheid meer schades tot gevolg te hebben.
Snelheid wordt vaak gekoppeld aan productiviteit. Dit blijkt heel relatief te zijn, te snel rijdende chauffeurs moeten vaak de truck herpositioneren waardoor tijdwinst tijdverlies blijkt te zijn. Het gaat vooral om een balans tussen veiligheid en productiviteit.
De gewenste snelheid voor een heftruck is afhankelijk van factoren als:
-      Kwaliteit van de truck, raadpleeg de handleiding.
-      Ervaring van de chauffeur.
-      Risico’s ter plaatse.
-      Soort banden; volmassief banden maakt lagere snelheid nodig.
-      Achteruitrijden stapvoets
Snelheidsbegrenzers bestaan er in verschillende varianten. Statische begrenzers die met een een maximum snelheid werkt evt uitgebreid met een bochtsnelheidscontrole-systeem c.q. curve control. Statische snelheidsbegrenzers zijn per chauffeur in te stellen. Afhankelijk van ervaring en bijvoorbeeld schadelast kan een profiel ingesteld worden. Door een koppeling met het acces control systeem ontstaat een gesloten aanpak.  
Dynamische begrenzers die per risicovolle locatie de snelheid van de heftruck aanpassen; speed zoning system. https://www.grootjebbink.nl/sylogi-sector  https://www.grootjebbink.nl/snelheidsbegrenzing-magazijn

Er worden ook systemen  aangeboden die om voor binnen- en buitenruimtes verschillende snelheden vast te leggen.
De aansturing van de dynamische snelheidbegrenzer kan gebeuren op basis van infrarood, radiofrequentie, radar of lichtsensoren.

Ook zijn er speedcontrolsystemmen die worden aangestuurd door gekleurde banen op de vloer.