8.15.3 Bochtsnelheidscontrole-systemen

Het beperken van de snelheid in bochten reduceert het kantelrisico en ontlast de chauffeur.

Het nemen van bochten levert kantelrisico's op. Hoe hoger de snelheid hoe groter het kantelrisico. Van de truckchaufffeur wordt dan ook geëist, de snelheid consekwent aan de situatie aan te passen, dus met matige snelheid een bocht te nemen.Verder wordt het kantelrisico beïnvloed door de zwaarte van de last en de hefhoogte.
Om inschattingsfouten van de chauffeur zijn er systemenontwikkeld die bij het nemen van bochten assisteren dan wel controleren. Hierdoor neemt de passieve veiligheid van de truck toe.
Bochtsnelheidscontrole-systemen zorgen voor een automatische, verhoudingsgewijze snelheidsaanpassing bij het nemen van bochten.
De aansturing van het systeem kan gebaseerd zijn op de stuuruitslag middels een sensor op de stuuras. Ook zijn er systemen die aangestuurd worden vanuit de stuuruitslag, hefhoogte van de last en het gewicht van de last.
Op basis van deze input wordt de gasklep of stroomtoevoer overruled; het dieper intrappen van het accelaratiepedaal heeft geen invloed.

 

Voordelen:
Meer passieve veiligheid in de truck
Meer veiligheid in magazijn
Verbetert de werkplek van de chauffeur