Voor het werken met een kraanarm moet de chauffeur over een specifieke opleiding beschikken. De kraanarm is een hijsmiddel en moet geleverd worden met een CE-verklaring. In combinatie met de kraanarm dient de truck voorzien te zijn van een lastdiagram/hijstabel. De combinatie hefdtruck - hijsvoorzetstuk dient jaarlijks gekeurd te worden.
|Bij het hijsen met een heftruck zijn de volgende risico's van belang:
- het kantelen van de truck
- het loskomen van de last
- het slingeren van de last
Lasten kunnen qua vorm zo afwijken, dat ze niet vervoerd kunnen worden op een pallet. Dan is hijsen effiënter en veiliger. Voor heftrucks zijn voorzetstukken beschikbaar waarmee specifiek hijswerk kan worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld met een kraanarm is het mogelijk om met de heftruck te hijsen. De kraanarm is in verschillende varianten beschikbaar, zoals uitschuifbaar, aan het vorkenbord gemonteerd of op de vorken gemonteerd. De kraanarm is een hijsmiddel en moet geleverd worden met een CE-verklaring. In combinatie met de kraanarm dient de truck voorzien te zijn van een lastdiagram/hijstabel.
Combinatie heftruck – kraanarm
De machinerichtlijn schrijfty voor, dat er een CE-verklaring/manual voor de heftruck en een CE- verklaring/manual voor de kraanarm/jip aanwezig zijn. Theoretisch gesproken moet voor elke combinatie heftruck/kraanarm een aparte CE-verklaring worden afgegeven. Normaliter zijn in beide manuals de kaders aangegeven waarbinnen er gewerkt mag worden met kraanarm. Op basis van deze kaders wordt het aangepaste lastdiagram/hijstabel vastgesteld. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan zal de fabrikant van de heftruck geraadpleegd moeten worden.
Begrippen
In dit verband zijn de volgende begrippen van belang: 1. Bedrijfslastmoment: dit is de maximale waarde van: “de last in tonnen maal de afstand midden voor- en achteras tot aan het zwaartepunt van de last) 2. Bedrijfslast: de maximaal toelaatbare last volgens de manual kraanarm/jib
Lastdiagram/hijstabel
In een aangepast lastdiagram/hijstabel moet minimaal vastgelegd zijn de toegelaten bedrijfslasten in relatie tot hijsafstand en/of hellingshoek. Hieronder een voorbeeld.
Deze hijstabel moet vertaald worden naar het lastdiagram zoals de fabrikant van de heftruck dat heeft vastgesteld. Hierbij moet het zwaartepunt en het gewicht van de kraanarm bekend zijn
Deskundigheid van de chauffeur
Als er over hijsen gesproken wordt dan komt vaak het hijsbewijs om de hoek kijken. Het hijsbewijs is alleen verplicht voor machinisten op mobiele kranen of torenkranen met een bedrijfslastmoment van 10 tm of hoger die ingezet worden op een bouwplaats. Chauffeurs moeten beschikken over specifieke deskundigheid voor het hijsen met een heftruck, art 7.17c van het arbeidsomstandigheden. Dit betekent dat er een inventarisatie gemaakt moet worden van de vereiste deskundigheden, een daarop toegesneden trainingspakket ontwikkelen en een training uitvoeren incl. een schriftelijk bewijs. Een hijsbewijs is te generiek van aard en voldoet dan ook niet ingeval van hijsen met een heftruck.
Voorzetstukken voor hijswerk vallen onder de machinerichtlijn (06/42/EG) en zijn dan ook voorzien van:
- CE-markering
- Typeplaatje waarop vermeld: - naam fabrikant - model/type - serienummer - bouwjaar - gewicht
- handleiding waarin is opgenomen:
- een lastdiagran/hijstabel waarin is aangegeven de capaciteit bij verschoven zwaartepunt,
- afstand van het zwaarftepunt tot het aanhaakpunt op de truck
- horizontale verplaatsing bij gebruik van het hijs-voorzetstuk
Voorzetstukken voor het verrichten van hijswerkzaamheden zijn op te delen in 2 groepen, namelijk: A. Bevestigd aan de vork(en)
B. Bevestigd aan het vorkenbord: Verstelbaar in de lengte Verstelbaar onder een hoek Een kraanarm/jip met lier wordt in specifieke situaties gebruikt in combinatie met een heftruck.