4.4.3 Einde gang beveiliging

 

Trucks kunnen “onverwacht” afremmen;
Anderzijds gaan chauffeurs erop vertrouwen dat de truck automatisch afremt aan het einde van de gang en zullen zelf geen actie meer ondernemen. Afhankelijkheid van techniek neemt toe.
Tevens zal de remweg langer worden naarmate de remmen slijten. Hier moet rekening mee worden gehouden bij de positionering van de remmagneten.

 

Trucks rijden op volle snelheid door de gangen. Aan het begin van de gangen vindt er vaak kruisend verkeer plaats, doordat met heftrucks pallets worden aan- en afgevoerd naar de kop van de stelling. Om te voorkomen dat smallegangentrucks te hard uit de stelling rijden terwijl er juist heftrucks voor langsrijden, kan gekozen worden voor einde gangbeveiliging. De truck remt dan automatisch af tot een instelbare snelheid, op het moment dat hij  de gang uit rijdt.
 

 

Voordelen:
-Truck remt automatisch af
-Truck kan niet op volle snelheid uit gang rijden
 
Nadelen:
-Onverwacht afremmen
-Slijtage remmen; remweg wordt langer
-Onderhoud
-Acceptatie door gebruikers
 
Investeringen:
€ 1.000 tot € 2.500 per gang