Een bedrijfsterrein dat niet is afgesloten met een hekwerk met poort of slagboom heeft de juridische status van openbare weg. Het plaatsen van borden "Verboden Toegang" , het veranderen van bestrating e.d. brengt hierin geen verandering. Iederen kan het terrein oprijden, dus -juridisch gezien- is het een openbare weg.
Een heel specifiek uitvloeisel van de openbare-weg-situatie is het voorschrift, dat een heftruck, op de openbare weg aangemerkt wordt als een motorrijtuig met beperkte snelheid (MMBS). Is de heftruck breder dan 1.3 meter inclusief het voorzetstuk, dubbel lucht en andere modificaties, dan moet de chauffeurs in het bezit moet zijn van een B-rijbewijs (mits deze is afgegeven voor 1-7-2015) of een T-Rijbewijs.
Afspraken omtrent het gedrag in het verkeer op het terrein, worden vastgelegd in het verkeersplan. Door de afspraken eenduidig vast te leggen, kan worden nagegaan of deze eenduidig en voor iedereen helder zijn.
- U of uw medewerkers kunnen verkeersrichtlijnen zelf opzoeken of checklisten aanschaffen. Doorgaans hebben zaken die vanuit het bedrijf zelf worden uitgezocht en geïmplementeerd uiteindelijk het grootste effect. Daarbij is het wel van belang dat het minimale kennisniveau aanwezig is om checklisten te kunnen interpreteren.
- U kunt u ook laten ondersteunen door een adviseur. Adviseurs werken meestal op uurbasis; voor een goede kostenbeheersing is het van belang dat u doel, scope, te nemen stappen en verwacht resultaat van de advieswerkzaamheden vooraf met de adviseur afspreekt. Om tunnelvisie te voorkomen is het wenselijk een externe partij in te schakelen.