3.4.4 Lossen langgoed met bovenloopkraan

 

Bovenloopkranen rijden op profielen die zijn geïntegreerd in de staalconstructie van het gebouw.
Als er bij het ontwerp van het gebouw geen rekening is gehouden met het toepassen van bovenloopkranen, dan is dat later vaak niet meer inpasbaar.
Er kan dan wel een losstaande staalconstructie worden gebouwd.

 

Een heel andere methode om langgoed te lossen, is het gebruik maken van bovenloopkranen.
De goederen worden dan via de bovenzijde uit de vrachtwagen gehesen en naar de ontvangst- of opslaglocatie getransporteerd.
De benodigde ruimte voor het lossen van goederen met bovenloopkranen is zeer beperkt. Er zijn diverse methoden beschikbaar om de last te grijpen en te verplaatsen. Het gebruik van klossen, lussen en takels is echter de meest voorkomende methode.

 

Voordelen:
-Zeer beperkte ruimtebehoefte
-Goed toezicht mogelijk
 
 
Nadelen
- Moet passen in gebouwstructuur
-Transport maar in 1 richting mogelijk
- Vrachtwagens moeten hiervoor geschikt zijn
 
Investeringen:
€ 15.000 tot € 100.000, exclusief ruimte