15.7 S5 Werkomgeving optimalisatie

Om de werkplekorganisatie continue te verbeteren is de S5 methode ontwikkeld. De S% methode is in 5 stappen opgebouwd:
- Scheiden
- Schikken
- Schoonmaken
- Standaardiseren
- Systematiseren (instandhouden)

 

 

Slordigheid en gebrek aan properheid leiden makkelijk tot ongevallen. Struikel- en valgevaar bij rondslingerend materieel, risico op uitglijden over water- of vetvlekken, het zijn maar enkele, voor velen zeer herkenbare, voorbeelden.Alle goederen en hulpmiddelen krijgen een eigen en vaste plaats in een met 5S ontworpen werkomgeving. Goed georganiseerde werkplekken maakt het werken prettiger en ook efficiënter. Hiervoor is het nodig dat de werkprocessen geoptimaliseerd worden door het elimineren van verspillingen. Verspillingen kosten tijd en geld en voegen geen waarde toe. Hierbij denken aan: verkorten zoektijden, optimaliseren van het gebruik van ruimte en gereedschappen, fouten sneller herkennen, voorraden verlagen, inleertijden verkorten.
De veiligheid van de eigen werkplek en ook de algemene werkomgeving wordt vergroot, wanneer de magazijnen en werkplekken volgens de 5S methodiek zijn ingericht. 

Mogelijkheden met kostenindidate Nihil