Bij het werken met duopedalen worden de heupen van de chauffeur meer gelijkmatig belast omdat afwisseld de linker danwel de rechtervoet wordt gebruikt. Dit verhoogt de ergonomische kwaliteit van werken.
Om productief en ergonomisch verantwoord te werken met een heftruck is het van belang de heftruck op een vloeiend wijze te kunnen bedienen. Daarom is het wenselijk te kunnen kiezen tussen verschillende bedieningsmethodes; de mono -of de duopedalen, ookwel bipedalen genoemd.
Standaard is de heftruck uitgerust met een monopedaal, dus een rempedaal en een pedaal om gas te geven. De rijrichting (vooruit of achteruit) wordt bepaald mbv een aparte schakelhendel.
In een duopedaal-uitvoering zijn er twee gaspedalen aanwezig, voor elke rijrichting een aparte pedaal. Hierdoor is het mogelijk om zonder te schakelen van rijrichting te veranderen. Hierdoor is het mogelijk om sneller te manouvreren, waardoor de productie toeneemt.
Standaard is de heftruck uitgerust met een monopedaal, dus een rempedaal en een pedaal om gas te geven. De rijrichting (vooruit of achteruit) wordt bepaald mbv een aparte schakelhendel.
In een duopedaal-uitvoering zijn er twee gaspedalen aanwezig, voor elke rijrichting een aparte pedaal. Hierdoor is het mogelijk om zonder te schakelen van rijrichting te veranderen. Hierdoor is het mogelijk om sneller te manouvreren, waardoor de productie toeneemt.
Voordelen
Groteren productie
Betere ergonomie
Nadeel
Extra instructie