8.4.3 Aanhangers

Belangrijkste aandachtspunten zijn:
1. Is er een inventarisatie gemaakt van de te rijden routes, waarbij speciale aandacht gegeven wordt aan te krappen bochten, oneffenheden en zichtlijnen
2. Welke aanhangwagens worden gecombineerd met welke heftrucks/trekkers.
3. Is vastgesteld welke chauffeurs met welke combinaties mogen rijden
4. Zijn er instructies opgesteld voor het laden en lossen
5. Is vastgelegd over welke routes er met aanhangwagens gereden worden, en dat deze routes geen obstakels bevatten
6. Is een toegesneden trainingsprogramma ontwikkeld
7. Zijn er afspraken gemaakt over het keuren van de aanhangers.

Aanhangers worden getrokken door (electro)trekkers, door heftrucks, verreikers, electrotrekkers en landbouwbouwtrekkers.
De belangrijkste kriteria bij de keuze van een aanhanger zijn:
- het draagvermogen
- de snelheid,
- het stuursysteem, draaischamel of fusee assen besturing,
- wielen en banden- laadvloeruitvoering
- last zekering, sjorogen e.d
Belangrijkste eisen vanuit de arbowetgeving:
- De combinatie heftruck/electrotrekker en aanhangwagen(s) moeten over voldoende rem- en trekvermogen beschikken.
- De dissellengte moet voldoende zijn zodat botsrisico’s in scherpe bochten tussen achterzijde heftruck/electrotrekker voorkomen wordt.
- Bodemvrijheid moet voldoende zijn
Eisen voor toelating op openbare weg
Een aanhangwagen achter een heftruck is –juridisch gezien- een landbouwaanhangwagen van de categorie R. De uitrustingseisen staan vermeld in afdeling 14 van hoofdstuk 5 van de regeling Voertuigen. Dit betekent dat de combinatie op de openbare weg aan een aantal eisen moet voldoen, zoals:
- De lengte van de combinatie is max. 18,75 meter
- De hoogte is max. 4 meter
- Een rood reflecterende driehoek met afgeknotte hoeken
- Aanhangers met een rijklare massa in lege toestand van meer dan 3.500 kg moeten zijn voorzien van een goed werkende reminrichting.
- De handrem van de heftruck moet een combinatie heftruck – aanhangwagen op een helling van 10 graden in beide richtingen in stilstand houden.
- De parkeerrem van de heftruck moet het samenstel heftruck – aanhanger op een helling van 10 graden in beide richtingen in stilstand houden. Als gelijkwaardig wordt beschouwd een remvertraging, uitgaande van een aanvangssnelheid van 15 km/h op een droge dan wel nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg met tenminste 1,0 m/s²
Kentekenplicht
In de slipstream van het trekker-kenteken is het niet uitgesloten dat ook voor aanhangers achter een MMBS een kentekenplicht wordt ingevoerd. De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft in November 2017 besloten om een nieuwe wetgeving voor het trekker-kenteken te ontwikkelen. Dus op dit moment is een kentekenplicht voor aanhangers achter MMBS niet aan de orde. Wel is per 1 januari 2018 voor toelating tot de openbare weg van nieuwe aanhangers een IGC (Individueel Goedkeurings Certificaat) verplicht