1.3.1 Parkeer- en afstelplaatsen vrachtwagens

Het heeft een toegevoegde waarde als per opstelplaats de verplichte zichthoek wordt ingetekend, zodat de chauffeur zijn spiegels of camera's optimaal kan afstellen; een afstelplaats dus.

 

 

Parkeergelegenheid op eigen terrein wordt steeds vaker geëist door de locale overheid.
Als uitgangspunt geldt dat iedere onderneming zelf voor parkeergelegenheid op het eigen terrein moet zorgen en dat vrachtwagens niet meer op straat mogen worden geparkeerd.Parkeren kost relatief veel ruimte. Enerzijds door de parkeervakken zelf; anderzijds door de manoeuvreerruimte die nodig is om op de juiste manier in te parkeren. Als er geen parkeervakken zijn, zullen chauffeurs een eigen plek zoeken. Door de parkeerruimte voor vrachtwagens op te nemen in het verkeersplan, kan de ruimte optimaal worden benut en wordt voorkomen dat vrachtwagens op ongewenste plaatsen staan geparkeerd. Vanwege de hoge belastingen is het noodzakelijk te kiezen voor constructies die ongevoelig zijn voor vervorming.
Bij de dimensionering van de opstelplaatsen dient nagegaan te worden welke vrachtwagens er op het buitenterrein parkeren. Moet er bijvoorbeeld ruimte gemaakt worden voor LZV's met een lengte van 25,25 meter en een max.gewicht van 60 ton.

Voordelen:

-Geparkeerde vrachtwagens op voorgedefineerde plaatsen
-Beperking benodigde ruimte voor parkeren

 

Nadelen:

-Geen
 

 

Investeringen:

€ 50,- per m2 parkeerruimte